Mindfulness en Yoga Tieners

cropped-yoga-teenagers-cobham-surre

In deze fase van je leven gebeurt er veel met je. Lichamelijk ontwikkelt je lichaam zich in de pubertijd in een razend tempo onder invloed van je hormonen. Dat brengt soms het vervelende gevoel met zich mee dat je niet weet wat je met je lichaam aan moet. Je lichaam kan wat onwennig zijn of je hebt het gevoel dat je jezelf weer helemaal opnieuw moet uitvinden. Niet zo gek, met al die veranderingen.

Ook emotioneel kan het lastig zijn als tiener. Vanuit school, je vrienden of je ouders kun je druk ervaren omdat je graag wil voldoen aan de verwachtingen van anderen. Je wil er graag bij horen maar ook jezelf zijn. Gevoelens als stress en onzekerheid zijn daardoor heel normaal in deze fase. Deze gevoelens voel je echter vaak als spanningen in je lijf.

Mindfulness helpt je dan om in het nu te zijn. Dat betekent dat je bezig bent met dit moment en je gedachten over  morgen en straks even opruimt. Je maakt ruimte in je hoofd en bent even super zen!  Positief denken en ademoefeningen helpen je om bij jezelf te blijven en niet meer overspoeld te raken door drukte of een opgejaagd gevoel.

Yoga oefeningen kunnen je helpen om je weer energiek en fit te voelen. Door regelmatig yoga te doen voel je je fitter , kun je makkelijker ontspannen en je beter concentreren. Daardoor gaat bijvoorbeeld het leren van je huiswerk makkelijker.

Yoga is ook goed voor je geest. Alle tieners, net als volwassen, hebben wel eens last van onzekerheid, examenvrees, moeheid of sombere gedachten. Yoga leert je op een actieve manier te ontspannen, een time out te nemen. Het helpt je om je te concentreren en rust te vinden in je hoofd en je lichaam. Je wordt je bewust waar en wanneer er bij jou spanning wordt opgebouwd. Je leert dit te herkennen en er iets aan te doen.

yoga-for-teens-350x233

Wat doe je in de mindfulness & yoga les voor tieners?

In de mindfulness en yoga les werken we met yogahoudingen, ademhalingsoefeningen,mindfulness, meditatie, concentratie, visualisatie, ontspanningsoefeningen en zelfbewustzijn. Binnen de lessen besteden we ook aandacht aan de dingen die in je om gaan. We praten over zaken als “wie ben ik?, wat wil ik?, wat voel ik?, wat kan ik?, en ook wat kan ik niet?” Je leert je grenzen kennen en deze te respecteren.

Bij yoga voor tieners is individuele aandacht belangrijk. De lessen volg je alleen met leeftijdsgenoten. Daardoor ontstaat er een veilige omgeving, waarin je gewoon jezelf kunt zijn. Anderzijds ben je ook deel van een groep en help en respecteer je elkaar.

Tieneryoga leert je om je mentaal en fysiek sterker te voelen. Je wordt er relaxed en fit van. Yoga is gewoon even tijd voor jezelf. Het gaat niet over hoe je eruit ziet. Het gaat vooral over hoe je je voelt. Yoga helpt je een goede relatie te ontwikkelen met jouw eigen lijf! Je wordt manager van je gevoel, je lichaam en je denken.